Pages

Thursday, September 30, 2010

Air Mataku Mengalir Lagi

Bismillahi walhamdulillah...

Ku menatap dalam kelam
Tiada yang bisa ku lihat
Selain hanya nama-Mu Ya Allah

*
Esok ataukah nanti
Ampuni semua salahku
Lindungi aku dari segala fitnah

**
Kau tempatku meminta
Kau beriku bahagia
Jadikan aku selamanya
Hamba-Mu yang slalu bertakwa

***
Ampuniku Ya Allah
Yang sering melupakan-Mu
Saat Kau limpahkan karunia-Mu
Dalam sunyi aku bersujud


Bukan sengaja aku meletakkan lagu ini sebagai pneyeri blog..tapi lagu ini mengingatkan diriku betapa aku sering melupakanNYA...

Kosongnya hati ini bila Allah menarik nikmat kemanisan iman darinya..
Pedihnya hati apabila tidak terasa apa-apa ketika beribadat..
apabila solat, fikiran melayang memikirkan selain daripadaNYA..jadilah solat itu sekadar memenuhi masa lapang tanpa mengetahui pengertian yang sebenarnya..


bila berdoa memohon sesuatu, hati ini tidak mengerti apakah yang diminta..
sekadar menghafal doa tanpa memahami apakah yang dibaca di bibir..
aku sering tertanya-tanya ketika membaca doa atau mathurat apakah kita memahami doa-doa yang dibaca. Kalau ditanya tentang hafalan mathurat bertimbun-timbun manusia telah menghafalnya. Namun yang memahami maknanya hanyalah segelintir sahaja. Cuba kita fikirkan logik atau tidak kita meminta sesuatu tapi tidak tahu apa yang diminta.
Apakah nilai doa bagi kita sebenarnya? Apakah hanya sekadar untuk dibaca dan mengharapkan Allah mengabulkan doa..tanpa kita tahu dan paham apa yang kita minta..


Ya Allah..jauhnya aku rasa diriku ini daripadaMU..
apabila solat yang aku dirikan hanyalah semata-mata mencapai kulitnya sahaja
tanpa dapat aku merasa isinya.
jauhnya diri ini daripadaMU tatkala tidak memahami apakah yang ku pinta..
jauhnya aku rasa tatkala diri ini masih dibelenggu maksiat tatkala berdoa padaMU..

dan aku tahu disebabkan itulah KAU memberikan peringatan ini kepadaku
untuk aku kembali dekat kepadaMU..
untuk aku membaiki diri supaya lebih dekat kepadaMU..

diriku menangis lagi tika ini..aku berharap janganlah disebabkan air mataku ini aku menjadi tidak redha dengan ujian kecil ini..aku takut untuk mengatakan aku redha lantaran air mata ini sering mengalir bila keseorangan..

Moga air mata yang mengalir ini bernilai hingga dapat memadamkan api neraka
Semoga mata ini diharamkan untuk memasuki neraka..

"Ampunilah aku kerana sering melupakanMU.."

2 comments:

nabilah bt roslan said...

mmg sedih lagu ni...
betapa kte sering lalai mngingatinye..rasul dn allah...

m Hazmi said...

Btul 2...btapa kt lalai n sering lupakanNya..
Sedangkan Dia sentiasa ingat dan ingin kita dekat dgnNya..